Eines per comunicar-nos al web

dissabte, de maig 27, 2006

La pregunta del 1.000.000

La gran pregunta per pensar sobre la importància de les TIC PER A LA CLASSE DE LLENGUA i LITERATURA ens l'ha proporcionada Bea Marín en la seua pàgina educativa.

¿Quina relació trobes entre els camps semàntics i
Google?
Referències:
Tot sobre Google

dissabte, de maig 20, 2006

XI Jornades de Didàctica de la Dramatització

Amb motiu de les Jornades a què, amablement, ens ha convidat Toni Navarro, la Begonya i jo hem continuat avui amb la nostra tasca difusora i divulgadora.
Ja m'anava un poc pel cap de fer servir aquest bloc que esteu llegint un mitjà per a centralitzar el poc o molt de coneixements que sobre eines, trucs i novetats, anem trobant, i la sessió d'avui m'ha acabat de decidir. D'aquesta manera, les persones que s'introduisquen en el món blocaire a través nostre, sempre puga tindre un lloc de referència on trobar tant un enllaç, com l'explicació d'un webcast o informació sobre la darrera novetat que ens arribe sobre eines.
Per això, crearé també un índex al sidebar amb les seccions escaients.
Ah! Si voleu veure informació sobre els resultats de les jornades, guaiteu per aquest forat.

dimarts, de maig 16, 2006

Tercera sessió

Hola amigues :)
En les dues primeres sessions d'aquest curset hem aprés què és un bloc i ens n'hem creat un, hem aprés a fer comentaris, a posar enllaços a altres pàgines web, a il·lustrar les entrades amb imatges i, algunes de vosaltres, també haveu aprés a personalitzar alguns elements de la plantilla, a sincronitzar el vostre bloc a la zona horària, a introduir els vostres enllaços favorits, a definir els meta o mots claus que faran més visible el nostre bloc a la xarxa, a donar d'alta una pàgina al directori d'internet…

En la tercera sessió veurem algunes aplicacions possibles del nostre bloc a l'aula.


  1. Un dels usos més extesos i relativament més senzills d'usar la internet a l'aula és el format del webquest: és una activitat del tipus projecte, sovint realitzada en grup, que consisteix a la recerca en internet d'informació pertinent sobre un tema marcat. Podeu consultar aquesta adreça per a trobar exemples i abundant informació.

  2. Com ja vau veure alguns la setmana passada, aquest bloc és una experiència d'adaptació del format webquest que estic realitzant amb els i les alumnes del PDC 1 d'aquest centre: setmanalment els propose que visiten una sèrie d'adreces d'internet on trobaran informació sobre algun aspecte d'allò que estem actualment treballant a classe. Després, hauran de contestar un senzill qüestionari en un bloc que s'ha creat cadascun d'ells.

  3. A la barra lateral d'aquest bloc hi trobareu alguns recursos que és interessant tenir a l'abast:

    • Viquipèdia, en català, i Wikipedia, en castellà, són les enciclopèdies obertes i col·laboratives, en constant ampliació i actualització, que ens acosten, a un clic de distància, el corpus de coneixements de la cultura occidental.
      Per a altres llengües hi trobareu també enllaços.

    • Hi ha qui diu que l'autèntica enciclopèdia universal és el Google i, potser, té raó: enginyós sistema de meta o mots clau, permeten afinar moltíssim les cerques fins a trobar informació completíssima o puntualíssima sobre qualsevol cosa o sobre qualsevol persona. Així, per exemple, ací teniu un exemple de com pot arribar a afinar-se una cerca. Internet és una teranyina de llocs enllaçats els uns amb els altres, sí, però és també una xarxa de relacions semàntiques mitjançant l'ús que fan els cercadors dels meta tags. Ací teniu els meta que tenim a La paraula és nostra:




      Els meta tags, a vegades anomenats només meta i altres vegades tags són mots que permeten associar la nostra pàgina, foto o podcast de manera significativa amb altres pàgines amb les quals guarda alguna relació semàntica o semblança. D'aquesta manera, és possible agrupar-les per tal de fer-les més accessibles. Aquest és el sistema que usa Flickr! amb les fotos, o del.icio.us amb els bookmarks. També Google se'n serveix per a establir el rang d'una pàgina.

    • A més a més, Google ofereix altres eines que ens resulten útils per a la nostra tasca, com un senzill mètode per a fer pàgines web estàtiques –les clàssiques–, un cercador de mapes un creador de calendaris, o allò que se'ls ocórrega d'un dia per a un altre.


En la secció Trucs.

dijous, de maig 11, 2006

Hola amics i amigues, col·laboradors i col·laboradores de bloc-is-bloc. Em dic Manuela Poza i sòc professora de llengua castellana a l'IES Almenara. Punxant ací podreu entrar en a voz es crito (avozescrito.blogspot.com). Aquest blog s'ha creat per a treballar en la classe de Redacció i diseny de premsa. Espere que us agrade!

dimecres, de maig 10, 2006

ens coneixem

si piques ací veuràs el que he fet


La voz en el desierto. Jueza norteamericana condenada por enviar bienes a Irak, no puede salir de su país.







Que las gacelas no jueguen en tu casa.
Modelo y luchadora por los derechos de las mujeres en Africa







Safo de Lesbos. No os necesito explicar quien es.

Continua el viatge...

Hola companys i companyes:
Ací estem cara a l'ordinador practicant i al.lucinant en açò de l'hipervincle, realment és fascinant. Cal tindre paciència perque no va tan ràpid com voldríem o després de tot el procés no et deixa mostrar pàgina...però les possibilitats són múltiples i els camins infinits.
Curiosament porten dos hores i mitja sense alçar-nos i quasi sense mirar-nos a la cara i ja com que el trobe a faltar...
Us propose un entretingut viatge amb l'italià i l'anglés.

¿VIAJAMOS JUNTOS?

Os invito a todos a viajar por mi blog, podemos compartir experiencias de viajes que hayamos hecho por todo el mundo. A mí especialmente me gustan los países de culturas diferentes.Últimamente he estado por varios países del sureste asiático. Ánimo,podemos aprender mucho ¿no?.

Hola bloggers!!!


Hola a tots, ¿ com aneu amb el vostre bloc? El meu encara no està molt currat.
¿Us agrada la foto? segur que ja esteu pensant en les vacances.

¿Os gusta la foto?


Es un poco rallante, la verdad

Tot és necessari

Hola companys:
Vos convide a visitar el meu bloc. Pense que necessitem mirar més cap al nostre interior, pensar en nosaltres i desconnectar un poquet d'este ritme de vida que ens arrossega sense adonar-nos.
Entreu i ja em comentareu!

BALADRE US SALUDA!!!!

Benvinguts!!! Hem creat un Blog per donar a conèixer el que fem a la nostra escola i us convidem a visitar-nos i que participeu amb els vostres comentaris.
Si voleu entrar-hi clica ací.

AL MUNTONET QUE ENTRE EL NÚMERO...

Hola companys! com que hem de compartir les nostres experiències vos invite a conéixer el meu bloc i per descomptat espere els vostres comentaris. Ens veiem aviat.

dimarts, de maig 09, 2006

Una experiència amb blocs al PDC

Com molts de vosaltres ja sabreu, els PDC –els Programes de Diversificació Curricular–, per les seues característiques quant a la reducció d'alumnat, l'agrupació d'assignatures en àmbits i la relativa flexibilitat del cuurículum, permeten experimentar amb els procediments de què ens servim a l'aula per a treballar.
Això m'ha facilitat aquest curs de provar l'ús dels blocs com a eina de comunicació amb l'alumnat, de suport a la seua recerca, i de registre de les activitats.
Fins ara, tots hem fet servir la sala d'ordinadors per a fer una recerca al voltant d'un tema concret o per a confegir un butlletí o un treball de classe.
Tanmateix, almenys jo, no havia provat a fet servir amb major intensitat els recursos que ens ofereix internet com a eix central de l'activitat.

Així, durant aquest trimestre, a més de la marxa normal de classe, amb el típic material fotocopiat, i amb el qual treballem qüestions de llengua i ciències socials, cada dimarts anem a l'aula d'informàtica i ens connectem al bloc de l'Àmbit lingüístic i social, on jo, prèviament, he publicat una o dues activitats que han de realitzar fent servir la internet i que hauran de registrar cadascú al seu bloc. Aquestes activitats formen part del fil d'activitats del trimestre: sovint són complementàries del treball amb material imprés, però altres vegades també són capdals per al desenvolupament de les classes i la progressió de la informació a la qual van accedint.

Aquesta activitat la vam començar, evidentment, quan ens haguérem acostat al funcionament d'un bloc –que alguns ja coneixien per La paraula és nostra–, i amb la creació del bloc personal de cada membre de la classe. No cal dir la il·lusió que els féu fer-se la seua pàgina web.

Els enllaços a la pàgina de cada alumne/a els trobareu a la secció d'enllaços: el qualitat del treball realitzat i els èxits aconseguits difereixen en funció de cada persona, però jo, com a experiment, l'he trobat satisfactori, per la varietat que introdueix en una dinàmica de classe a vegades un poc rutinària i per la possibilitat d'accedir a uns recursos i informació als quals difícilment podríem arribar si no fos d'aquesta manera.
:)

dijous, de maig 04, 2006

Ja hem començat el curs!


Ahir vam començar el curs, finalment, i quasi que cadascú de nosaltres tenim el nostre bloc més o menys en marxa: vam aprendre a publicar un bloc, després de fer-nos un compte al Blogger; vam fer alguns comentaris i en vam rebre també. Ara ja només cal anar escrivint i perfilar la utilitat que li donem al nostre bloc a l'aula.
La setmana pròxima aprendrem alguns hacks per a la nostra plantilla, i aprendrem com usar altres eines interessants: a posar un comptador, el sistema Flikr! per a compartir imatges, com penjar un podcast

Divertiu-vos investigant vosaltres mateixos també ;)

Una revelació

Després de la primera sessió, heus ací unes paraules que vaig escriure fa un parell de dies per justificar la meua, la nostra participació en aquest curs. Amb la dosi de broma que li correspon, us demane que el llegiu i que en feu algun comentari, benvolgudes alumnes.

A Internet per la Literatura
“Mdme. Bovary c’est moi”
Bill Gates

Per bé que ho semble, el títol d’aquest escrit no és incorrecte. No us estranyeu si el que esperàveu era tot just el contrari. M’explicaré.
Aquests temps que vivim són temps de revoltes virtuals. Al món de l’ensenyament, com en tants d’altres àmbits, hi ha aterrat també la possibilitat de fer servir les noves tecnologies, TICS (“Tinc Tics”, potser el Grau ja ho anunciava al seu espectacle, no?), per a transmetre o, si més no intentar-ho, coneixements a l’alumnat que habita les aules. Parlem de l’Ensenyament Secundari, per exemple. Com podem ensinistrar aquestes bestioles que només pensen en el seu mòbil, la play-station i la salsa rosa? Doncs bé. Sembla que ja és possible tenir-los callats, quiets i atents a una pantalla (una més). Són un bon grapat els col·lectius que s’hi han posat. Encara no han parlat de resultats, però em sembla que l’única utilitat que han trobat a aquestes eines de la batejada blogosfera és per a ús i plaer propis. Em fa la sensació que no paren de donar-hi voltes, com Teseu al laberint, enxarxats en les mil i una novetats inesgotables d’aquest món irreal que, com l’au fènix, s’alimenta de les seues pròpies vísceres.No crec que l’ordinador puga substituir la pissarra, no crec que la pantalla silenciosa i plana siga millor que la profe xarraire i voluminosa, no crec que s’agilitze l’adquisició de coneixements a través d’un ensenyament virtual. No ho crec.
Ara bé, sí que crec en l’ús d’aquests avanços tecnològics com a “mitjà”, com a eina, com a suport de la resta d’eines de què disposem el col·lectiu d’ensenyants. I el que sí que veig interessant és l’ús de les web especialitzades per aprendre nous llenguatges, per descobrir altres maneres de comunicar. Però pel que fa a la relació triangular aula-alumne-profe, deixeu que pose en dubte qualsevol intent de substitució.
Sí que podem considerar l’aspecte ludicopràctic d’aquestes noves eines. Direm que és un joc més. Jugueu, doncs, amb els joves. Feu-los llegir i després que us expliquen el que han llegit. En directe, oralment, i també en diferit, postejant els comentaris en un dels blogs possibles, etc.
Parlem ara de literatura. Coneixeu algú que haja passat de l’ordinador al llibre? Coneixeu algun adolescent que haja apagat l’ordinador perquè hi ha descobert un llibre meravellós que resulta que tenia al seu prestatge i ell no ho sabia? Quines eines màgiques podem fer servir perquè acaben desendollats acaronant les pàgines d’un llibre de poemes?
En canvi, si reflexionem sobre un altre aspecte ben diferent, potser arribarem a bon port. Em referisc al sentit contrari. Us propose el camí invers: donat que com a profes i ensenyants de llengua i literatura tenim un ampli bagatge intel·lectual i, ara sí, dominem les eines necessàries per teoritzar i exemplificar sobre la galeria d’autors i obres que ens han precedit, etc., busquem quin és el camí cap a l’altre domini. Estic convençuda que tot el que sabem ens desvetllarà altres secrets amagats fins ara a l’altra banda de la pantalla. Escopim la Wikipèdia que portem a dintre i ben segur que destaparem la caixa de la saviesa virtual.
Per això la meua revelació ha estat la solució inversament proporcional: deixeu-vos de laberints i conveniu amb mi que tota la Literatura no és més que un camí cap a Internet. Ara sí. Sí en el sentit contrari. Llegireu o rellegireu el Romancero Gitano de Lorca, les Homilies d’Organyà, l’obra poètica de Joan Vinyoli, les novel·les de Kipling i descobrireu que hi ha les claus per descobrir els secrets del blogger que porteu dins. Proveu de crear-ne un, de blog, i descobrireu que la literatura que porteu dins, el Ramon Llull que us habita, no és sinó la veu que us dicta el post, que us fa viatjar d’un bloc a un altre, que us permet d’enllaçar altres llocs, citar, ampliar i corregir tot allò que us caiga de les mans.

dilluns, de maig 01, 2006

Benvinguts companys i companyes, amics i amigues!

En aquestes sessions intentarem familiaritzar-nos amb algunes eines que considerem interessants i que són al nostre abast per a què investiguem amb elles i les fem servir en la nostra feina.
El que teniu davant de vosaltres és un bloc: la paraula bloc prové de weblog, que seria, més o menys, un diari personal publicat via web. És, per tant, una pàgina web on una persona pot publicar, amb periodicitat, textos, música, imatges, pel·lícules, sobre el tema o qüestió que vulga o li preocupe.
Com aprendrem, cada vegada que l’usuari publica una entrada nova –dit post en anglés– aquesta ocupa el lloc més alt i, per tant, més visible, i desplaça cap avall l’entrada anterior. D’aquesta manera, les entrades queden organitzades amb un ordre cronològic invers. En fer scroll cap a baix anirem trobant les entrades més antigues.
A la dreta o l’esquerra, depenent del disseny que trieu per al vostre bloc o el que haurà triat l’autor/a, hi sol aparéixer una barra lateral amb enllaços i altra informació interessant relativa a l’autor o autores.
Normalment, trobareu el seu perfil, ocupació, aficions, i moltes més coses. També trobarem enllaços que donen accés a les entrades més antigues, arxivades de manera cronològica o agrupades temàticament, si és que el software del bloc ho permet –si no ho permet, es pot fer de tota manera fent una petita marrada, com ja veurem–.

Per a començar, revisem ara el bloc amb què començarem a introduir-nos en tot açò de la blogosfera . Si punxeu a l'enllaç següent entrarem a La paraula és nostra.

Tic educativa

Eines per a blocs

Webquest / Caceres del tresor

Disseny web

els meus tags a del.iciou.us