Eines per comunicar-nos al web

dimarts, de maig 16, 2006

Tercera sessió

Hola amigues :)
En les dues primeres sessions d'aquest curset hem aprés què és un bloc i ens n'hem creat un, hem aprés a fer comentaris, a posar enllaços a altres pàgines web, a il·lustrar les entrades amb imatges i, algunes de vosaltres, també haveu aprés a personalitzar alguns elements de la plantilla, a sincronitzar el vostre bloc a la zona horària, a introduir els vostres enllaços favorits, a definir els meta o mots claus que faran més visible el nostre bloc a la xarxa, a donar d'alta una pàgina al directori d'internet…

En la tercera sessió veurem algunes aplicacions possibles del nostre bloc a l'aula.


  1. Un dels usos més extesos i relativament més senzills d'usar la internet a l'aula és el format del webquest: és una activitat del tipus projecte, sovint realitzada en grup, que consisteix a la recerca en internet d'informació pertinent sobre un tema marcat. Podeu consultar aquesta adreça per a trobar exemples i abundant informació.

  2. Com ja vau veure alguns la setmana passada, aquest bloc és una experiència d'adaptació del format webquest que estic realitzant amb els i les alumnes del PDC 1 d'aquest centre: setmanalment els propose que visiten una sèrie d'adreces d'internet on trobaran informació sobre algun aspecte d'allò que estem actualment treballant a classe. Després, hauran de contestar un senzill qüestionari en un bloc que s'ha creat cadascun d'ells.

  3. A la barra lateral d'aquest bloc hi trobareu alguns recursos que és interessant tenir a l'abast:

    • Viquipèdia, en català, i Wikipedia, en castellà, són les enciclopèdies obertes i col·laboratives, en constant ampliació i actualització, que ens acosten, a un clic de distància, el corpus de coneixements de la cultura occidental.
      Per a altres llengües hi trobareu també enllaços.

    • Hi ha qui diu que l'autèntica enciclopèdia universal és el Google i, potser, té raó: enginyós sistema de meta o mots clau, permeten afinar moltíssim les cerques fins a trobar informació completíssima o puntualíssima sobre qualsevol cosa o sobre qualsevol persona. Així, per exemple, ací teniu un exemple de com pot arribar a afinar-se una cerca. Internet és una teranyina de llocs enllaçats els uns amb els altres, sí, però és també una xarxa de relacions semàntiques mitjançant l'ús que fan els cercadors dels meta tags. Ací teniu els meta que tenim a La paraula és nostra:




      Els meta tags, a vegades anomenats només meta i altres vegades tags són mots que permeten associar la nostra pàgina, foto o podcast de manera significativa amb altres pàgines amb les quals guarda alguna relació semàntica o semblança. D'aquesta manera, és possible agrupar-les per tal de fer-les més accessibles. Aquest és el sistema que usa Flickr! amb les fotos, o del.icio.us amb els bookmarks. També Google se'n serveix per a establir el rang d'una pàgina.

    • A més a més, Google ofereix altres eines que ens resulten útils per a la nostra tasca, com un senzill mètode per a fer pàgines web estàtiques –les clàssiques–, un cercador de mapes un creador de calendaris, o allò que se'ls ocórrega d'un dia per a un altre.


En la secció Trucs.

1 comentari:

Begonya Mezquita ha dit...

Lliçò magistral, mister. Em sembla molt interessant això de la webquest. He trobat un exemple que potser faré servir amb els de l'optativa de 2n d'ESO. Ja us explicaré.

Tic educativa

Eines per a blocs

Webquest / Caceres del tresor

Disseny web

els meus tags a del.iciou.us